Beschrijving
Je bent docent of voorlichter op een roc, hbo of universiteit. Hoe krijg je jongeren enthousiast voor jouw opleiding en onderwijsinstelling? Op basis waarvan maken zij hun studiekeuze? Hoe kun je ze daarbij ondersteunen? En hoe kom je tot een onderscheidend, duidelijk en aansprekend verhaal?
Antwoorden op deze vragen vind je in deze online cursus. Youngworks adviseert al ruim 20 jaar vele roc’s, hogescholen en universiteiten bij hun voorlichtingsbeleid. In deze cursus bundelen we al onze kennis en praktijkervaring én tonen we veel good practices. Allemaal bedoeld om jou te inspireren en aan het denken te zetten. Met als einddoel: het ontwikkelen van een voorlichtingsverhaal dat optimaal aansluit op de behoeften en belevingswereld van jonge studiekiezers.
Welke inhoud kun je verwachten?
We bieden theorie in korte filmpjes en prikkelen je met opdrachten om – zelfstandig en samen met collega’s – mee aan de slag te gaan. De opleiding bestaat uit XX lessen verdeeld over vier hoofdstukken:
1. De (jonge) studiekiezer: Waar moet je rekening mee houden qua behoeften en belevingswereld van jonge studiekiezers. Hoe beïnvloedt hun cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling hun studiekeuzeproces? Oftewel: hoe raak en inspireer je het puberbrein?
2. Het studiekeuzeproces: Hoe doorlopen jongeren hun studiekeuzeproces? Van oriënteren naar verkennen en verdiepen tot de knoop doorhakken. Waarop baseren jongeren inhoudelijk hun keuzes? Hoe kun je al in een vroeg stadium inspireren?
3. Jouw opleidingsverhaal: Hoe profileer je jouw opleiding? In dit hoofdstuk leer je duidelijke keuzes te maken qua doelgroep, sterke punten van de opleiding om je voorlichtingsverhaal vorm te geven. Je verdiept je in het arbeidsmarktperspectief van de opleiding en je verkent hoe deze opleiding zich verhoudt tot overlappende opleidingen. Oftewel: waarom moeten studiekiezers voor deze opleiding kiezen? Maar ook: wanneer kun je ze beter doorverwijzen?
4. Opbouw van jouw voorlichtingsverhaal: Hoe kom je vervolgens tot een aansprekend verhaal? Waarmee open je, hoe maak je verbinding met je publiek? Wat mag niet ontbreken in je verhaal? We introduceren het trechtermodel waarmee je jouw inhoudelijke elementen op een logische manier in volgorde zet. Met een handige checklist kun je kijken of alle elementen aanwezig zijn.
5. Een krachtig verhaal: Voorlichting is mensenwerk. Jij als boodschapper hebt een belangrijke impact op het overdragen van de boodschap. In dit laatste hoofdstuk delen we een aantal tips & tricks om je verhaal krachtig en enthousiast te brengen, op een manier die bij jou past.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.