Jaarlijks maken tienduizenden jongeren met verschillende achtergronden een keuze uit een groot aantal studies. Ben jij docent, opleidingsmanager of voorlichter op een roc, hbo of universiteit en geef je voorlichting aan studiekiezers? Dan heb jij onderstaande vragen vast al eens aan jezelf of aan je collega’s gesteld:
- Hoe zorg jij dat jouw opleidings- of sectorverhaal aansluit bij de drijfveren en belevingswereld van jonge studiekiezers?
- Hoe krijg je jongeren enthousiast voor jouw opleiding en onderwijsinstelling?
- Op basis waarvan maken zij uiteindelijk hun studiekeuze? Hoe kun je studiekiezers daarbij ondersteunen?
- En hoe kom je tot een onderscheidend, duidelijk en aansprekend verhaal?
Na deze cursus kan je niet alleen antwoord geven op al deze vragen. Je kunt deze kennis direct inzetten om jouw voorlichtingsverhaal – zowel qua inhoud als in vorm – aan te scherpen.
Youngworks adviseert al ruim 20 jaar vele roc’s, hogescholen en universiteiten. We scanden tientallen open dagen en hielden honderden interviews met jongeren en hun ouders. Al deze kennis en ervaringen hebben we voor je gebundeld in deze cursus.
Wat kun je verwachten?
De cursus bestaat uit (korte) 36 lessen met een totale kijktijd van 1,5 uur, die je zelfstandig of met collega’s kunt bekijken. In 5 hoofdstukken gaan we van inzicht in de doelgroep en het studiekeuzeproces naar het komen tot een nieuw voorlichtingsverhaal.
1. De studiekiezer: Hoe kun je rekening houden met de behoeften en belevingswereld van jonge studiekiezers? Hoe beïnvloedt hun cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling hun studiekeuzeproces? Kortom: hoe raak en inspireer je het puberbrein?
2. Het studiekeuzeproces:Â Hoe doorlopen jongeren hun studiekeuzeproces? Welke fases kun je daarin onderscheiden? Waarop baseren jongeren inhoudelijk hun keuzes? Wat is de rol van vo-scholen en ouders in het studiekeuzeproces?
3. Profilering van jouw opleiding:Â Waarom moeten studiekiezers voor deze opleiding kiezen? In dit hoofdstuk leer je duidelijke keuzes te maken. Wie is je doelgroep? Wat zijn de sterke punten waarmee je de opleiding gaat profileren? Je verdiept je in het arbeidsmarktperspectief van de opleiding en je verkent hoe deze opleiding zich verhoudt tot overlappende opleidingen.
4. De opbouw en structuur van jouw verhaal: Hoe kom je vervolgens tot een aansprekend voorlichtingsverhaal? Waarmee open je, hoe maak je verbinding met je publiek? Wat mag niet ontbreken in je verhaal? We introduceren het zandlopersmodel waarmee je jouw verhaal op een logische manier structureert.
5. Een krachtig verhaal: Voorlichting is mensenwerk. Jij als boodschapper hebt een belangrijke impact op het overdragen van de boodschap. In dit laatste hoofdstuk delen we een aantal tips & tricks om je verhaal krachtig en enthousiast te brengen, op een manier die bij jou past.
In elk hoofdstuk wisselen we theorie en praktische voorbeelden af, en sluiten we af met een aantal toetsvragen. Rode draad door de hele cursus is een werkblad waarmee je nieuwe voorlichtingsverhaal direct vorm krijgt.
Hoe lang duurt de cursus?
Je kunt de hoofdstukken ook los van elkaar volgen, bijvoorbeeld in vijf onderdelen van elk 20 Ã 30 minuten. Verder kun je onderdelen uit de cursus onbeperkt 24/7 terugkijken.
Met je team volgen in combinatie met een kickoff en workshop?
Je kan de e-learning individueel afnemen en in je eigen tijd en tempo doorlopen. Maar het is ook mogelijk om de cursus samen met je collega’s te doorlopen in combinatie met een fysieke kickoff en workshop. Zo kom je samen tot een eenduidig, gedeeld voorlichtingsverhaal.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Ga naar de volgende pagina voor meer informatie over het volgen van deze cursus samen met je team.
Over de instructeur
Inhoud
0. Introductie op de cursus | |||
Vóór je start: introductie, handige tips en documenten | 00:04:00 | ||
1. De studiekiezer | |||
Introductie hoofdstuk 1 | 00:02:00 | ||
Les 1: Jongeren in ontwikkeling | 00:04:00 | ||
Les 2: Het puberbrein en executieve vaardigheden | 00:04:00 | ||
Les 3: Het emotionele brein | 00:04:00 | ||
Les 4: Het sociale brein | 00:03:00 | ||
Toets hoofdstuk 1 De studiekiezer | Onbeperkt | ||
Les 5: Afronding hoofdstuk 1 | 00:01:00 | ||
2. Het studiekeuzeproces | |||
Introductie hoofdstuk 2 | 00:02:00 | ||
Les 1: Een woud aan opties | 00:06:00 | ||
Les 2: Drijfveren rondom studiekeuze | 00:06:00 | ||
Les 3: Fasen van het studiekeuzeproces | 00:05:00 | ||
Les 4: Typen studiekiezers | 00:04:00 | ||
Les 5: LOB en de rol van school | 00:04:00 | ||
Les 6: De rol van ouders | 00:04:00 | ||
Toets hoofdstuk 2 Het studiekeuzeproces | Onbeperkt | ||
Les 7: Afronding hoofdstuk 2 | 00:01:00 | ||
3. Profilering van jouw opleiding | |||
Les 1: Introductie hoofdstuk 3 | 00:02:00 | ||
Les 2: Jullie doelgroep | 00:03:00 | ||
Les 3: Sterke punten van jouw opleiding | 00:02:00 | ||
Les 4: Toekomstperspectief | 00:02:00 | ||
Les 5: Jouw Umfeld: andere opleidingen | 00:01:00 | ||
Les 6: Afronding hoofdstuk 3 | 00:01:00 | ||
4. De opbouw en structuur van je verhaal | |||
Introductie hoofdstuk 4 | 00:02:00 | ||
Les 1: Introductie van je verhaal: de context | 00:02:00 | ||
Les 2: Elementen van de opleiding | 00:04:00 | ||
Les 3: Toekomstperspectief van de opleiding | 00:02:00 | ||
Les 4: Afsluiting van je verhaal & vervolgstappen | 00:01:00 | ||
Les 5: Afronding hoofdstuk 4 | 00:01:00 | ||
5. Een krachtig verhaal | |||
Introductie hoofdstuk 5 | 00:01:00 | ||
Les 1: Maak het persoonlijk | 00:02:00 | ||
Les 2: Teamwork: interactie en rolverdeling | 00:03:00 | ||
Les 3: Verkopen of voorlichten? | 00:01:00 | ||
Les 4: Toegankelijk taalgebruik | 00:02:00 | ||
Les 5: Enthousiasme | 00:02:00 | ||
Les 6: Afronding hoofdstuk 5 | 00:01:00 |
Aanrader
Wederom een prettige en goede online cursus, bedankt
Goede cursus!
Wederom een prettige cursus met heel veel informatie. Mijn complimenten collega’s!
Alles wat je moet weten
Prachtig totaal overzicht waar alles in zit om aan de slag te gaan met voorlichtingen verbeteren. Kort en bondig.
Inspirerend en doelgroepgericht
Bedankt voor de interessante cursus! Door de vragen ga je anders nadenken over je voorlichting en duik je in de gedachten van jongeren. Wat willen zij nou echt weten?
We gaan ermee aan de slag en kunnen weer vooruit!